Leven van een VA - header Nicole

Nicole, de VA opleider

De switch

Elf jaar in het bedrijfsleven werkzaam zijn als Marketing Assistente en uiteindelijk als PA/Directie Secretaresse, zijn me niet in de koude kleren gaan zitten. En dat geldt zeker voor de periode die ik bij de grote multinational werkte. Achteraf voelt het als een ratrace in het meegaan met de stroom om likeable te blijven. Ik ging mee in de groei van mijn manager, niet in mijn eigen groei. Toen de kans zich voordeed met een reorganisatie er uit te stappen, greep ik die kans met beide handen aan om mijn eigen droom te vervullen: ondernemer worden.

 

Het vak VA, Virtual Assistant, lag voor de hand, dit was mijn nieuwe pad. Al snel bleek dat niet helemaal waar te zijn. Sparren met de ondernemer waar ik als VA voor werkte, vond ik heerlijk om te doen. De uitvoerende werkzaamheden lagen me minder, ze boden me te weinig vervulling. Als ik een website bouwde voor een klant, bouwde ik haar visie, niet de mijne. Dat is niet mijn kracht. In mijn betaalde functies werd ik gelukkig van het richting geven vanuit mijn functie, het aansturen van de manager en zijn team. Dus een uitvoerende rol als Virtual Assistant bleek toch nog niet helemaal mijn nieuwe ideale pad te zijn. Wat dan wel?

En wie ben ik dan?

Diegene voor wie de uitvoerende VA rol niet uitdagend genoeg bleek? Mijn naam is Nicole Bunschoten, 44 jaar, getrouwd met Jeroen en samen ouders van een prachtige dochter van 8 jaar, een meid met extra uitdagingen. We wonen met ons gezin in Oegstgeest en mijn werk (permanent) vanuit huis bood ons de mogelijkheid ons gezin uit te breiden met teckel Max. Na mijn opleiding HBO Marketing Management heb ik ruim 20 jaar in verschillende rollen, van Marketing Assistent tot PA, in het bedrijfsleven gewerkt.

100% mezelf zijn

Vanuit de uitvoerende VA taak, pakte ik snel het coachen van andere VA’s op en het aansturen van VA teams bij klanten. De overgang van PA naar VA opleider was dus eigenlijk helemaal geen grote stap. Er is maar één groot verschil: in mijn nieuwe rol ben ik volledig mezelf, de klant krijgt “100% Nicole”.

Mijn droom is om trajecten van kop tot staart te doorlopen en dan succesvol te implementeren. Dit kan ik vanuit deze nieuwe rol volledig samen met mijn klant, de nieuwe VA, doen.

De “soon to be” VA heeft een droom om als Virtual Assistant een eigen onderneming te beginnen en ik mag met haar meelopen door haar traject. In het begin stuur ik het proces enigszins, maar geef het stuur zo snel mogelijk over aan de klant, het is háár traject en háár bedrijf. Het moet aan háár wensen voldoen, zij moet er gelukkig mee zijn. Het geeft mij een waanzinnig trots gevoel als de VA haar opleiding volledig afgerond heeft. Ze heeft dan ook direct haar eigen bedrijf gelanceerd en positioneert zich op de markt als VA richting haar ideale klanten. Het staat haar overigens vrij een andere "functienaam" dan VA te kiezen, ik leid haar op tot online ondernemer.

 

Ik ben zelf geen ondernemer geworden om er stinkend rijk van te worden, enkel die drijfveer maakt mij niet gelukkig. Geluk van het ondernemer zijn als VA opleider zit voor mij in het begeleiden van nieuwe VA’s. Zij maken voorzichtig schoorvoetend kenbaar dat ze wel ondernemer willen worden en interesse hebben in het VA vak. Hen vanaf het prille begin coachen, stimuleren en waar nodig uitdagen en prikkelen, dát geeft mij energie en maakt mij gelukkig!

Link tussen mezelf en opleider zijn

Het mooie van ondernemer zijn, vind ik, dat ik veel van mezelf, van mijn eigen persoonlijkheid, direct kwijt kan in het ondernemerschap. Mijn “bread and butter”, die talenten waar ik niet eens over na hoef te denken, zet ik direct in in mijn bedrijf. Voor mij is dit bijvoorbeeld het plannen en organiseren. Privé heb ik meermalen als ceremoniemeester een bruiloft mogen “projectmanagen”: zorgen dat alles in de goede volgorde op het juiste tijdstip door de juiste mensen wordt gedaan. In mijn bedrijf heb ik dit overzicht altijd op orde. Natuurlijk is het druk en overweldigt dit mij ook af en toe, Door mijn kwaliteit het overzicht te bewaren, duren die momenten maar kort.

Mijn nieuwsgierige en leergierige karakter zorgt ook dat ik graag dingen uitvogel en de opgedane kennis weer deel met anderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een blog over zichtbaarheid die ik schreef voor mijn groep "Start als VA" deelnemers. Het onderwerp zichtbaarheid had ik toegespitst op het gebruik van selfies in de online marketing voor VA’s. Doordat verschillende kandidaten aangaven selfies spannend en “too much” te vinden, liet ik hen door deze blog met selfies van mezelf zien, dat het wel werkt voor je eigen zichtbaarheid, je eigen gezicht er ook daadwerkelijk bij te zien.

“Mijn passie voor eten, van zelf koken tot het gezamenlijk opeten, gebruik ik graag als metafoor.”. Als je vrienden te eten krijgt en je weet niet wie welke dieetwensen heeft of wie wat lekker vindt, wordt het moeilijk boodschappen doen en daarna ook nog koken. Wat moet je maken? En dan zet je trots een Indische rijsttafel voor het gezelschap klaar, blijkt niemand van Indisch eten te houden! Het aanbod en de doelgroep zijn niet op elkaar afgestemd. Die twee aspecten helder hebben, is ook essentieel voor je eigen zichtbaarheid.

De VA opleider en haar klanten

“Ik ben een flapuit en ga geen onderwerp uit de weg.” Dat is een persoonlijke eigenschap waarvan ik het belangrijk vind dat mijn klanten dat ook weten. Mijn eigen leven is niet van een leien dakje gegaan (van aanrijdingen tot ADD), dat heeft mij er zelf niet van weerhouden door te zetten tot waar ik nu ben als mens en als ondernemer. Hier vertel ik je meer over in volgende berichten. Maar neem maar van mij aan dat ik genoeg kennis en ervaring heb en ter zake doende bagage die ik in kan zetten richting mijn kandidaten. Ik ben zeker geen “picture perfect”, ik ben het ware leven. Dat vind ik belangrijk om aan mijn kandidaten te laten zien. Ik weet dat ik sterk ben in het begeleiden van VA’s, Wat ik wel van hen verwacht is intrinsieke motivatie, ze moeten het zelf echt willen. Als dat niet zo is, is het beter de opleiding niet bij mij te volgen.

"Wat mij enorm geholpen heeft in mijn persoonlijke zoektocht en nu in de coaching van online ondernemers is mijn opleiding tot Life Coach. "

Persoonlijke zoektocht

Door mijn eigen situatie (gezin met ADD en autisme ervaring) heb ik onbewust een aantal kandidaten aangetrokken die in hun eigen leven met deze materie te maken hebben. Dit bij elkaar te herkennen en erkennen creëert wederzijds begrip. Dan kan ik mijn ervaring en overtuiging inzetten om de kandidaat haar wens om “voor zichzelf te beginnen” te realiseren, ze stimuleren te doen wat ze willen, hun de vrijheid van keuze te bieden in termen van tijd en werkzaamheden.

 

“Tevreden en enthousiaste kandidaten toveren een glimlach op mijn gezicht.” Als de klant de materie begrijpt en inzichten krijgt, doe ik mijn werk goed. Als ze vastloopt in de materie en ik kan door bijsturen haar weer vlot trekken, geeft mij dat voldoening en energie.

 

Een moeilijk onderwerp voor kandidaten blijkt geregeld de eigen online zichtbaarheid te zijn. “Online zichtbaarheid is als een boterham op mijn bord. Voordat ik die boterham zie op mijn bord, is er al een lange weg aan vooraf gegaan, van de tarwe via het deeg en de oven tot het sneetje brood.”. Aan online zichtbaarheid gaat ook zo’n lang traject vooraf. Het is belangrijk dat startende VA’s dat begrijpen.

Gouden tips

In deze corona tijd is de markt voor Virtual Assistant nog meer booming dan hij daarvoor al was. De vraag naar online ondernemen en online ondersteuning neemt alleen maar toe. Om onderscheidend te zijn, is je eigen niche zoeken dus belangrijk. Dit kan door specifieke werkzaamheden te kiezen of door juist een specifiek marktsegment aan ideale klanten te bedienen. Wat je niche ook is, een goede opleiding volgen en de juiste normen en waarden uitstralen zijn heel belangrijk. Virtual Assistant is tegenwoordig zoveel meer dan een “secretaresse op afstand”, het is een online ondernemer met een eigen passie. Zorg dat de “functienaam” die je kiest, goed bij jouzelf en bij je aanbod en doelgroep past.

 

Online ondernemer worden betekent op eigen locatie werken en vrijwel volledig online. Dat betekent ook veel alleen zijn. Is dat bezwaarlijk? Voor mij zeker niet! In deze corona tijd, heeft het videobellen een enorme vlucht genomen om de onmogelijkheid van fysieke bijeenkomsten op te vangen. Ik vind het videobellen prettig en geniet er ook van. Ja, de energie van het daadwerkelijke samen zijn ontbreekt wellicht, maar ik kan de ander toch in haar gezicht kijken en veel “lezen” in houding en gedrag. De beperking van fysieke afstand valt dankzij het videobellen weg, evenals het ongemakkelijke sociale aspect dat veel mensen in kantoor- en andere werkkringen ervaren.

Van uitvoeren naar opleiden

Mijn stap van uitvoerend VA naar VA opleider is snel gegaan, omdat ik daarin mijn passie zag en ik ben er vól voor gegaan. Ondernemer zijn betekent risico durven nemen, zowel in tijd voor je eigen ontwikkeling als financieel voor extra opleidingen en investeringen. “Van niks kun je niks maken.”, investeren is essentieel om te groeien. Ondernemen vraagt veel kennis opdoen en ook keuzes maken tussen wat je wel wil gaan doen en wat niet. Soms moet je even door een zure appel heen bijten. Voor mij was Facebook adverteren zo’n zure appel. Het voelde moeilijk en de opleiding vergde een flinke financiële investering. Het betaald adverteren bracht me echter wel volgeboekte webinars en voldoende klanten voor mijn "Start als VA" programma. Dat geeft mij ontzettend veel voldoening.

Benieuwd of het VA vak iets voor jou is of dat jij geschikt bent voor het VA vak?

Bij mij krijg je geen confetti en ballonnen, geen poespas rondom de opleiding, je krijgt 100% Nicole met een gedegen programma en vooral 1 op 1 persoonlijke coaching en aandacht. Spreekt het online ondernemerschap je aan? Wil je zelf groeien en meer leren? Of heb je andere vragen? Vraag dan een gratis kennismakingsgesprek aan of meld je aan voor mijn eerstvolgende webinar.

Virtuele groet,

Nicole portret